Ik denk aan zelfmoord...

Soms zit het leven echt niet mee, en zie je het niet meer zitten. Het wordt lastig om nog positief in het leven te staan. Je problemen lijken zo groot dat je geen uitweg meer ziet en zelfmoord een oplossing lijkt. Gedachten aan zelfmoord zijn sluipend aanwezig op de achtergrond, of gaan net heel acuut en frequent door je hoofd…

Je bent hier niet alleen mee, en je kan ook dingen doen om met deze gedachten om te gaan. Je kan terecht bij een hulpverlener voor dringende hulp of voor het aanpakken van een probleemsituatie. Je kan ook zelf aan de slag om meer controle te krijgen over je zelfmoordgedachten. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met je gedachten aan zelfmoord om te gaan: praten, zelfhulp, het opstellen van een safety plan... Blijf niet bij de pakken zitten! 

Anker
zelfaandeslag

Die suïcidepoging is er eigenlijk aan komen sluipen op een manier die ik zelf niet doorhad, altijd dieper en dieper, en ineens het licht niet meer zien. Tot dan had ik geen begeleiding, en iedereen dacht ook: ‘Amélie, die heeft zichzelf in de hand, dat lukt allemaal’. En dan is pas gebleken dat dat eigenlijk niet zo was, dat dat een masker was, doen alsof. En uiteindelijk stapelde het zo hoog op, dat het niet meer ging.

Amélie

Als je huidige situatie niet meer draagbaar is, als je er toch al uit wilt, zoek dan een andere manier om daaruit te geraken. Denken in de richting van: ‘ik wil zelfmoord plegen’ is super radicaal, maar misschien moet je even radicaal over andere alternatieven durven denken en in plaats van geen leven je een volledig ander leven durven inbeelden. Dan kan je zoeken naar mensen die je daarin kunnen helpen, die daar een voorbeeld in zijn. Wat mij hielp was de gedachte ‘ofwel blijf ik gewoon doen alsof ik niet trans ben, blijf ik dingen opkroppen en voel ik mij fundamenteel slecht, ofwel doe ik wat ik eigenlijk helemaal niet durf, in plaats van het op te geven.'

Robin

Durf erover praten

Wanneer je worstelt met de gedachte aan zelfmoord, kan het helpen om er met iemand over te praten. Dit is niet makkelijk, en lijkt soms echt onmogelijk. Misschien wil je anderen hier niet mee lastig vallen of schaam je je voor je gedachten. Erover praten kan echter een enorme opluchting betekenen.

Ga op zoek naar iemand die je vertrouwt, waarvan je weet dat je er terecht kan om te praten of in geval van nood. Verzamel al je moed en bedenk wie jou misschien zou kunnen steunen:
 

  • Een vriend, familielid, collega, … waarbij je je goed voelt. Op de website zelfmoord1813.be vind je meer tips over praten met iemand uit je omgeving. 
     
  • Soms kan het makkelijker zijn om je gedachten toe te vertrouwen aan een onbekend persoon, zoals een hulpverlener.
Anker
praten

Op een crisismoment? Dringend hulp!

Het kan gebeuren dat je op een bepaald moment wordt overspoeld door emoties en niet meer weet hoe je hiermee om moet gaan. De situatie en je gevoelens zijn ondraaglijk geworden, zelfmoord lijkt dan misschien de enige uitweg. Soms worden de gevoelens na een tijdje minder hevig en kan je ze verdragen. Het kan ook zijn dat de drang naar jezelf beschadigen te groot wordt. 

Je kan steeds terecht bij de huisarts van wacht (mediwacht.be), de hulpdiensten (112), het antigifcentrum (070 245 245 en antigifcentrum.be) en de Zelfmoordlijn. Bij de Zelfmoordlijn kan je anoniem praten of chatten over de gedachte aan zelfmoord. Je kan hen bereiken via het nummer 1813 of zelfmoord1813.be.

Een huisarts kan samen met jou kijken wat jij op dit moment nodig hebt en heeft een goed overzicht over welke hulp er in je regio bestaat. Zo kan je arts bijvoorbeeld voor jou het mobiel crisisteam inschakelen. Dit team komt bij je thuis langs om samen te kijken wat jou kan helpen.

Meer info vind je bij directe hulp.

 


 



Voor het aanpakken van een probleemsituatie, wanneer je niet in crisis bent:


Als je op langere termijn je problemen en de gedachte aan zelfmoord wil aanpakken, is het nodig om hulp te zoeken bij een hulpverlener die professioneel is opgeleid om je te helpen. Deze kan je ondersteunen wanneer het niet goed gaat en je leren omgaan met je gedachten en gevoelens. Meer info vind je in op de pagina hulpverlening.

Weet dat veel mensen op een bepaald moment in hun leven beroep doen op een hulpverlener. Ook wanneer het even beter gaat, is het nuttig om contact te zoeken of houden met een hulpverlener. Deze kan je helpen toekomstige crisismomenten te voorkomen.

Hulpverleners hebben beroepsgeheim. Zij zullen jouw omgeving dus niet inlichten over wat je bij hen vertelt. Wanneer ze sterk vermoeden dat je een gevaar vormt voor jezelf, kunnen ze je mogelijks vragen om iemand in je omgeving in te lichten. Je bent hier niet toe verplicht. Enkel bij een acute zelfmoorddreiging mogen hulpverleners hun beroepsgeheim doorbreken. Ben je ongerust hierover? Bespreek het met je hulpverlener.

Op het forum van de zelfmoordlijn kan je ook anoniem je verhaal delen en anderen met gelijkaardige ervaringen leren kennen: zelfmoord1813.be/forum.

 

 

Ze zeiden dan: ‘Je hebt het overleefd, het komt allemaal weer in orde’, maar neen, dat blijft. Op mijn hele slechte dagen springt dat ook terug naar de voorgrond hoor. Wat ik wel geleerd heb is om sneller contact te zoeken, bijvoorbeeld met mijn psychiater. Ik stuur dan een smsje: ‘het gaat eigenlijk niet zo goed, kan ik deze week komen?'

Amélie

Er zijn ook heel veel facebookgroepen voor trans personen. Als je daar zegt: ‘Ik zie het niet meer zitten’, gewoon die woorden, zullen er meestal vrij snel enkele mensen antwoorden: ‘Ik ben ook in die situatie geweest, als je wil chatten, laat maar weten!’ Dan kan je praten met iemand die je niet kent, waarbij je gewoon kan vertellen wat je wil en niet hoeft te vertellen wat je niet wil vertellen.

Robin

 

 

 

Maak gebruik van online zelfhulp

Verschillende gratis online tools kunnen je helpen om grip te krijgen op je gedachten aan zelfmoord en een crisis te voorkomen of overbruggen. Je kan deze tools alleen of samen met een hulpverlener of vertrouwenspersoon gebruiken. Let wel: online tools vervangen professionele hulp niet, maar kunnen een aanvulling op of een opstap naar hulpverlening zijn, waar je zelf mee aan de slag kan.

Anker
zelfhulp

Think Life is een anonieme online zelfhulpcursus voor mensen die hun gedachten aan zelfmoord willen ombuigen. De cursus is opgebouwd in zes stappen, met een stuk theorie, een weekopdracht en oefeningen, die je op je eigen tempo kan doorlopen. Je vindt er ook voorbeelden van andere mensen die worstelden met zelfmoordgedachten. Je vindt de cursus terug op zelfmoord1813.be/zelfhulp.

BackUp is een app die houvast kan bieden bij terugkerende zelfmoordgedachten. Op de app kan je foto’s, muziek, quotes, herinneringen en rustgevende activiteiten verzamelen die je hoop geven wanneer je het niet meer ziet zitten. Op moeilijke momenten kan je hierop terugvallen: zo kan je een crisis overbruggen of voorkomen. Ook brengt de app je dichter bij contactpersonen die er voor je zijn als je het moeilijk hebt. Je vindt de app terug via zelfmoord1813.be/zelfhulp.

On Track Again is een website en app voor jongeren die een zelfmoordpoging hebben ondernomen. Je kan er je eigen hulpkit mee samenstellen, aangeven hoe je je voelt, contacten toevoegen van mensen die je kunnen helpen en getuigenissen van jongeren na een zelfmoordpoging bekijken. Je vindt de app terug via zelfmoord1813.be/zelfhulp.

Ter aanvulling van deze tools, kan je ook aan je veerkracht werken. Meer info hierover vind je op de pagina Goed in je vel.

 

Anker
safetyplan

Stel een safety plan op

Een safety plan is een plan dat je helpt om een crisis te overbruggen. Je vult erop in wat jouw signalen zijn, wat voor jou helpt om rustiger te worden en afleiding te vinden, hoe je je omgeving veiliger kan maken en welke personen je kan contacteren. Het invullen van een safety plan doe je best op een moment dat het beter gaat, zodat je tijdens een crisismoment weet wat te doen. Je kan het alleen invullen of samen met een hulpverlener of vriend.

Op de website zelfmoord1813.be/safetyplan kan je je eigen safety plan invullen en uitprinten. Je kan ook een blanco exemplaar downloaden om het plan op papier in te vullen. Er zit ook een safety plan in de online tools BackUp, On Track Again en Think Life. Op de pagina zelfmoord1813.be/safetyplan-info vind je nog een heleboel tips die je kunnen helpen bij het invullen van je safety plan.
 

Ik had een kaart, een Plan B met ‘wie kan ik bellen’, ‘wat zijn mijn opties’, ‘wat kan ik doen'. Daarnaast had ik ook een schriftje waarin ik dingen neerschreef. Maar de nieuwe BackUp-app lijkt me ook wel superhandig, dat is een app die een back-up plan biedt voor het moment dat je in crisis bent. Want op zo’n moment kan je echt niet helder denken, dus dan is het wel goed dat je die zaken gebundeld hebt staan in een app of een schriftje. Dan hoef je niet meer te denken maar zie je meteen wat je kan doen.

Senne

 

 

 

Zelfmoord in je omgeving

In jouw omgeving, bijvoorbeeld in je vriendenkring of binnen een LGBT+ vereniging waar je lid van bent, zijn er mogelijks mensen die aan zelfmoord denken, een poging deden of gestorven zijn aan zelfmoord.

Wanneer je dichtbij iemand staat die (mogelijks) kampt met zelfmoordgedachten, vind je op zelfmoord1813.be/ik-ben-bezorgd-om-iemand steun en tips hoe jij kan helpen. Ook in je vereniging kan je iets betekenen voor anderen: Cavaria.be/portaal/zelfdoding en de brochure zelfdoding in het jeugdwerk zetten je hierbij op weg.

Iemand verliezen aan zelfmoord is een erg pijnlijke gebeurtenis, die een hoop vragen kan oproepen. Het kan gepaard gaan met een grote schok en hevige emoties. Misschien brengt het ook bij jou de gedachte aan zelfmoord weer naar de voorgrond. Wat een overlijden in je omgeving met je doet, is voor iedereen anders.

Wie te maken krijgt met een zelfmoord in de omgeving kan voor steun en hulp terecht op zelfmoord1813.be/nabestaanden. Je kan ook bellen naar de zelfmoordlijn om hierover te praten. Lotgenoten ontmoeten, die net als jij iemand verloren zijn aan zelfmoord, kan ook helpen. Op zelfmoord1813.be/verder-als-nabestaande vind je gespreksgroepen, een forum, chat en de herinneringssite ikdraagjemee.be.