Over Lumi

Lumi is...

Anker
wat

Een korte geschiedenis

 

  • 1995: Lumi wordt als telefoondienst opgericht onder de naam 'Holebifoon'. Het initiatief komt er om een antwoord te bieden op de vraag naar informatie en opvang voor holebi personen en hun omgeving.
     
  • 1996, 4 april: De eerste statuten worden neergelegd. Van bij de aanvang is Lumi een vrijwilligerswerking, ondersteund door stafleden/coördinatoren.
     
  • 2007: Oorspronkelijk bestaat Lumi uit een telefoondienst. De telefoondienst startte met een vaste lijn, en werd later een gratis 0800-nummer. Gaandeweg werd de telefonische dienstverlening uitgebreid met mail. In 2007 kwam er ook de chatlijn erbij.
     
  • 2017: Lumi lanceert een uitgebreide laagdrempelige, informatieve website. 
     
  • 2018, 30 oktober: Holebifoon wordt 'Lumi'. Ook de baseline wordt aangepast. Holebifoon was er 'voor iedereen met vragen over holebiseksualiteit'. Lumi is er 'voor al je vragen over gender, seksekenmerken en seksuele voorkeur'. Met deze wijziging wordt duidelijk gemaakt wat in de praktijk al lang het geval was: bij Lumi gaat het niet enkel over holebiseksualiteit. Je kan bij ons terecht voor een luisterend oor en info over LGBTI+. Vanaf nu is het ook duidelijk dat transgender, intersekse en non-binaire personen op de juiste plaats zijn bij ons. Meer weten over onze naamsverandering? Lees 'De Holebifoon verandert van naam en wordt Lumi' op zizomag.be.
     
  • 2019, 10 september: Op Werelddag Suïcidepreventie lanceert çavaria samen het Transgender Infopunt en het VLESP - Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie nieuwe websites over psychisch welzijn bij holebi's en trans personen. Op www.lumi.be verschijnt er naast de thematische informatie, ook op maat gemaakte informatie voor drie verschillende doelgroepen: LGBTI+ personen, hun ouders en professionals.
     
  • 2020, 15 april: Fleur Pierets vervoegt Roos Van Acker als ambassadeur en gezicht van Lumi. Ze is LGBTQ-activist, schrijver en kunstenaar. Lees de aankondiging van Fleurs ambassadeursschap op zizomag.be.
Anker
geschiedenis

Onze recentste jaarverslagen

 

Klik op de titel van het bestand hieronder om het jaarverslag te downloaden.

Anker
cijfers

Logo, brochures en andere materialen

 

Bestel gratis affiches en flyers van Lumi via de webshop van çavaria.

Anker
materiaal

Info voor pers

 

Ons emailadres vragen@lumi.be is gekoppeld aan de mailbox van Lumi als hulplijn. Voor de vragen en verzoeken van journalisten is er een ander adres. Ben je pers? Klop dan aan bij de woordvoerder van çavaria (waarvan Lumi een deelwerking is). Je vindt de nodige info op de website van cavaria.

 

Het logo van Lumi vind je hieronder.

Anker
pers

Logo

 

Wil je doorverwijzen naar Lumi op je website? Gebruik dan een van de versies hieronder, afhankelijk van wat je nodig acht. Je kan ze downloaden door op de tekst naast de afbeelding te klikken.

 

Deel je het logo van Lumi graag met een andere bedoeling dan doorverwijzen? Of wil je het logo opnemen in een publicatie of poster? Heb je ons logo nodig in een anders bestandsformaat dan JPEG? Neem dan contact op met coordinatoren@lumi.be om toestemming te vragen.

Hoe beschermt Lumi je privacy en gegevens?

 

Je privacy is ook voor ons belangrijk. Op de pagina 'Privacy' vind je de antwoorden op al je vragen rond privacy bij Lumi (website, chat, telefoon, mail). Je leest er onder andere hoe onze anonimiteit en ons beroepsgeheim werkt.

Anker
privacy

Klachtenformulier

 

Je had een gesprek met ons via chat, telefoon of mail, maar dat liep niet zoals gewenst. Of je ziet een probleem met de inhoud van onze website.

 

Je beseft dat een vrijwilliger van Lumi geen kant-en-klare oplossingen kan of mag aanreiken. Dat was ook niet je verwachting. Bleef je na het gesprek desondanks achter met een slecht gevoel? Voelde het alsof onze beantwoorder zich niet correct gedroeg? Laat het ons weten. Wil je een technisch probleem melden? Dat kan natuurlijk ook.

 

Geef je feedback door via ons klachtenformulier. Dat kan helemaal anoniem.

Anker
klacht
Terug naar hoofdmenu