Hoe draag ik zorg voor transgender leerlingen op onze school?

"In één van de secundaire scholen die ik begeleid vanuit het CLB is er een 14-jarige die fel worstelt met genderidentiteit. Die voelt zich eerder een jongen, maar ook soms een meisje. In hun familie is transgender blijkbaar absoluut taboe. Zo sterk dat er zelfs maar over praten absoluut niet kanDe leerling zit hier heel fel mee gewrongen. De eerste stap die diegezet heeft, is dit te bespreken met de leerlingbegeleider van de school. Zijn er suggesties hoe we met deze leerling verder kunnen? Wat kunnen we doen/ mogen we zeker niet doen?"

Kinderen en jongeren die openlijk gendervariante gevoelens hebben, stellen medewerkers op school vaak voor nieuwe vragen en uitdagingen. Hoe ga je om met een leerling die openlijk transgender is? Hoe zorg je voor een warm, verwelkomend, ondersteunend schoolklimaat? Hoe voorkomen je eventueel pestgedrag?

 

De brochure Trans*@school biedt antwoorden op veel van de eerste vragen die scholen zich stellen. Het is zinvol voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers, ... Je vindt de brochure, samen met ander interessant materiaal in de webshop van çavaria. Op de Nederlandse website School & Veiligheid vind je de brochure 'Waar begin je?'. Daarin lees je hoe je aandacht voor seksuele diversiteit (holebi en transgender) op school doet werken. Je kan de brochure gratis bestellen of downloaden via de website.

 

Uiteraard is elke leerling anders. Dat geldt evengoed voor elke transgender leerling. Misschien beantwoordt een brochure niet al je vragen. Weet dat çavaria ook vormingen voor leerkrachten aanbiedt over dit onderwerp. Dat kan voor enkele leerkrachten of een heel schoolteam. Vormingen worden steeds op maat van de school gemaakt. Meer informatie vindt je op www.schooluitdekast.be.

 

Wil je meer weten over de ervaringen van LGBTI+ scholieren in Vlaanderen? Çavaria publiceerde in 2023 de resultaten van de Vlaamse LGBTI+ Schoolklimaat Enquête 2021-2022. Via deze enquête werden deelnemers bevraagd naar negatief LGBTI+ taalgebruik en gedrag zoals pestervaringen en geweld op school. De enquête bevroeg ook welke elementen binnen de school bijdragen aan negatieve schoolervaringen en in hoeverre deze negatieve ervaringen invloed hebben op hun schoolverbondenheid en - prestaties. In de publicatie vind je er ook welke elementen kunnen bijdragen aan een positief schoolklimaat. 

Terug naar hoofdmenu